Foreldrenes ansvar for barnehagen

Alle foreldre som har barn i barnehagen er foreldreråd. De velger et foreldreutvalg som også skal sitte i samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget fungerer også som et organ i personalkonflikter.

I tillegg kommer arbeidsinnsatsen som foreldrene må påta seg gjennom:

•      dugnadsarbeid
  •      vedlikehold

Alle foreldre har krav på å vite hva som skjer i barnehagen. Dette skjer gjennom rundskriv, foreldretavle samt ukeplan som legges ut på hjemmesiden og henger oppe på avdelingen.

Samarbeidsutvalget (SU) består av 2 styremedlemmer og 2 representanter med en vararepresentant valgt av de ansatte.

Valg av de ansattes representanter til SU foretas på årsmøte på våren.

Representantene velges for et år av gangen. SU konstituerer seg selv etter årsmøtet.

SU skal blant annet:

•        Se til at barnehagen blir drevet i henhold til punkt 2 i disse vedtekter.
  •        Fastsette årsplan for barnehagens virksomhet, inklusive pedagogisk innhold.
  •        Bidra til god kontakt mellom foreldrene og barnehagens ansatte.

Avgjøre opptak etter innstilling fra daglig leder eller delegere avgjørelsesmyndigheten til daglig leder og /eller enkelte styremedlemmer.