Litt historikk

Plassens opprinnelse

Hamborgplassen er listet opp i "kulturminner i Sognsvannsområdet".
Det er antatt  at Hamborg var en av flere gamle bosteder i området med navn trolig satt av tyske grubeeksperter som kom til Norge på 1500-tallet under den første driftstiden ved grubene.
Det er registrert bosetning her fra rundt 1730. I 1938 ble plassen beskrevet som "Hans og Grete eventyrhus som lå i en åpen glenne med skog rundt". Plassen var mye benyttet som festplass for området. Hovedhuset står fortsatt, men rundt 1960 ble den verneverdige låven revet og i 1989 ble Hamborgplassen barnehage bygget.

Barnehagens opprinnelse

På 80-tallet var det veldig vanskelig å få barnehageplass i Oslo. Da var det at en gruppe driftige foreldre fant ut at de ville starte en privat barnehage. De tok kontakt med kommunen og fikk bygge en "foreløpig" barnehage på husmannsplassen Hamborg. Huset som ble bygget måtte være slik at det lett kunne demonteres og flyttes, dersom det dukket opp en annen tomt som var bedre egnet til barnehageformål.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at mange av naboene ikke akkurat klappet i hendene da det skulle bygges en barnehage midt i idyllen. Mange mente også at husmannsplassen ville bli ødelagt.

I det gamle hovedhuset på Hamborg bodde det en eldre mann, og noen mente at han måtte få ha det stille og rolig på sine gamle dager. De mente at det ville være ille for han med en gjeng bråkete unger rundt huset sitt hele dagen.

Til tross for alle disse motargumentene ble Hamborgplassen barnehage bygget i 1989. Alt gikk veldig bra og den gamle mannen og barna trivdes godt sammen. Han var glad for litt liv og røre rundt seg, for å bruke hans egne ord.

Til å begynne med fikk ikke barnehagen lov til å bli på plassen permanent og det ble mange runder med kommunen før vedtaket ble omgjort og vi endelig fikk fast oppholdstillatelse på plassen. Dette ble en gledens dag for både foreldre, barn og ansatte. Den gamle mannen ble også veldig glad. Det gamle huset på plassen er verneverdig og det ble eierne av barnehagen, foreldrene til barna, som måtte forplikte seg til å holde det vedlike. Dette fungerte bra og ble gjort på dugnad.

Da den eldre mannen gikk ut av tiden, fikk barnehagen tillatelse til å bruke den gamle stua. Den måtte totalrenoveres innvendig, men utvendig måtte den bevares slik den er. Barnehagen bestemte seg for å bruke det gamle huset til småbarnsavdeling. Det ble døpt Veslestua og ble tatt i bruk av de første barna i 2006. Her er det idag 9 småbarn fra 1-3 år. Det nye huset ble hetende Storestua, og her er det 21 barn fra 3-6 år.

Under oppussingen ble mye av det gamle byggverket bevart, blant annet taket og de lave dørene. Det føles som man går inn i en annen tid når man går inn i huset. I dag er kanskje Hamborg den best bevarte husmannsplassen på Korsvoll/Nordberg, og vi er heldige som få lov til å ta vare på dette nydelige gamle huset slik at barna kan få se hvordan husmennene bodde i gamledager.